Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Közösségi média, Public relations és SEO

2021.02.17

Kudarcok és tanulságok - Közösségi média, SEO

pr-seo.jpgHolott a Facebook csillaga lassan leáldozóban, a szociális, azaz közösségi média kommunikációs lehetőségeit 2021-ben még továbbra is felfokozott, gyakran irreális elképzelések, várakozások jellemzik. Akik még csak most fedezik fel, úgy vélik, ez most az ígért földje az üzlet, a politika és a média számára is. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a talaj helyenként igen ingoványos. Ez ugyan a konzervatívabb, óvatosabb kommunikátorokat egyelőre elriasztja a közvetlen belépéstől, de ez nem akadályozza meg hogy üzeneteik - leginkább a félresikerültek - időnként mégis a közösségi médiában landoljanak. Ennek a közegnek továbbra is egyik legfőbb sajátossága, hogy a terjedés iránya, sebessége és a közönség hangulata csak nehezen kiszámítható. A biztos siker ígérete, a csodavárás azonban könnyen, gyorsan keserű csalódásba fordulhat. A média ugyan időről időre felkap egy-egy viharos történetet, de ezeknek a cikkeknek a többsége megmarad a felszínes riogatás szintjén. 

Nézzünk egy keresőmarketing eszközökkel is támogatott, de szerencsétlenül elsült kampány következményeit szólnak. A pr-cikkek szerint a kampány üzenete az volt, hogy egy gondosan ápolt nő nagyobb eséllyel kérhet fizetésemelést, valójában valamilyen "intim testápolószert" reklámozott. A hirdetést hamar felfedezte a közösségi média és szokás szerint megjelentek a "népművészeti variációk". A hirdető késve reagált a fordulatra és már csak nagy költségekkel tudta menteni a menthetőt, összefoglalójának legfontosabb tanulsága, hogy elemezni kell, melyik ponton született meg az a hibás döntés, ami miatt félrementek a dolgok, illetve egyértelművé kell tenni (nyilvánosan), hogy tanultunk a hibából és elkötelezettek vagyunk a dolgok jobbá tétele iránt.

A Twitter például rendkívül veszélyes eszköz, mivel rajta keresztül gyorsan és megállíthatatlanul terjednek az információk. A tévesek is. Egy felhozható esetben az oldalak tulajdonosai előszeretettel emlegetnek hackertámadást és hasonlókat, az okok általában sokkal prózaibbak: sok céges Twitter oldalt külső ügynökség működtet, ahol a kezelt oldalak között kapkodó alkalmazott néha maga sem tudja hogy hol van és kinek a nevében beszél. (Aki valaha is próbált már párhuzamosan több Twitter és Facebook oldalt kezelni, az tökéletesen átélheti a helyzet.)

Innen ered a tévhit, hogy

a komoly PR-szakemberek nem használják közösségi médiát

Miközben az újságírók egyre nagyobb arányban és egyre intenzívebben használják munkájukhoz a közösségi médiát, az őket "tápláló" PR-szakemberek többsége állítólag továbbra is ragaszkodik az emailek és SMS-ek küldözgetéséhez és a megerősítő telefonhívásokhoz. Ám az Arvisura Publishing felmérése szerin a PR és SEO szakemberek messze nem használják ki az online szociális hálózat csatornáit.

Hogy mit kínál az SM? Azonnali megosztási lehetőségeket, "visszatöltött" közösségi kommunikációt, beépítőkóddal ellátott videókat, címkézett tartalmakat, RSS-t, keresőoptimalizálást? További keresett opciók:

  • SEO-célú PR-cikk linképítés
  • A Közösségi média keresőmarketing eszközei.
  • Google algoritmus frissítések
  • A SEO szakember eszközeit felesleges is tovább sorolni.

Manipuláció-e a keresőmarketing és keresőoptimalizálás?

Évek óta több platformon is vita folyik arról, hogy vajon manipuláció-e a keresőoptimalizálás? Egy olyan eszköz (a Google kereső) befolyásolása ilyen-olyan trükkökkel, aminek eredeti rendeltetése az lenne, hogy a számunkra a legrelevánsabb találatokat adja. A Google alapja egy olyan, elvileg nagyon korrekt rendszer, ahol a találatok rangsoráról elsődlegesen azok fontossága (az ezt tükröző szempontok alapján létrehozott, minden részrehajlástól mentes algoritmus dönt. Ebbe piszkálnak bele azok a SEO-szakemberek, akik valamilyen mértékben ismerik a rangsorolási mechanizmus lelkét. (Hogy milyen mértékben ismerhető ez meg, illetve hogy hol húzódik meg a határ a legális és az illegális befolyásolás között, arról a Google hatalmasságai döntenek.)